Interactieve reclamebureaus blijven de designwereld leiden.

Hoewel de nieuwe jongen in de buurt, interactieve reclamebureaus blijven domineren design award shows. Voorheen het strikte domein van illustratie-, grafisch ontwerp- en fotografiebureaus, is interactief en multimedia-ontwerp uitgegroeid tot een kunstvorm die op zichzelf kan staan.

Oorspronkelijk werd gedacht dat interactief ontwerp uniek was ten opzichte van traditioneel ontwerp en daarom beperkt tot eigen nicheprijzen. Shows zoals de Cannes Cyber ​​Lions, interactieve mediaprijzen en lotusprijzen zijn uitsluitend ontwikkeld om de interactieve niche te vullen. Maar terwijl interactief volwassen is geworden, begint de ontwerpgemeenschap deze kunstvorm in een nieuw licht te zien.

Zo neemt Applied Arts nu interactieve projecten op in haar designprijzen. Applied Arts is een Canadees tijdschrift gewijd aan visuele communicatie. Al meer dan 20 jaar levert Applied Arts keiharde en dwingende branche-informatie aan grafisch ontwerp, illustratie, reclame, interactief ontwerp en fotografieprofessionals. Henderson bas heeft onlangs vier prijzen gewonnen bij de Applied Arts Magazine Awards (henderson bas is het meest bekroonde interactieve bureau van Canada).

Een van de grootste interactieve succesverhalen van dit jaar was de Doves-campagne voor echte schoonheid, een plek op het web die is gemaakt voor distributie via YouTube en andere virale videosites. Deze campagne won niet alleen de Grand EFFIE Award 2006 voor de meest effectieve marketingcommunicatiecampagne, maar ook de prijs voor het beste retailaccount of kanaal; marketingactiviteit bij de MAA Worldwide Globe Awards. De Dove-video is geproduceerd door het kantoor van Ogilvy en Mathers in Toronto, terwijl het kanaalgedeelte voor de detailhandel is gemaakt door Torontos Capital C.

Een van de redenen waarom interactief ontwerp goed heeft gepresteerd in prijsuitreikingen, is dat de lijnen tussen interactief en traditioneel ontwerp met de tijd vervagen . Zoals blijkt uit de duif-evolutiecampagne, zijn veel interactieve ontwerpen voorbij het computerscherm begonnen te evolueren naar print- en winkellocaties.

Evenzo zijn veel gedrukte en tv-advertenties dichter bij interactief gekomen. In Japan bevatten bijna alle gedrukte advertenties nu kleine streepjescodes die kunnen worden gelezen met mobiele telefooncamera’s, die de advertentie koppelen aan online inhoud. Grote bedrijven zoals Frito Lay hebben ook interactief met tv geïntegreerd door gebruik te maken van crowdsourced content tv-commercials die door particulieren thuis worden geproduceerd en online worden ingediend.

Hoewel niemand zeker kan zijn van de toekomst van interactief, is één ding zeker: de voortdurende evolutie van interactief als media zal het aantal interactieve projecten dat traditionele mediaprijzen wint alleen maar vergroten.